Smarthalo 2 - pyöräilijän apuri

Osallistuin kesäkuussa 2019 Kickstarterin kautta projektiin, jossa tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa Smarthalo 2. Tämän Smarthalo 2:n kehitystyö pohjautuu aiempaan Smarthalo 1 -malliin, mutta tässä versiossa on parannettu valoa, näyttöä, tuotu kosketusohjaus sekä lisätty uusia ominaisuuksia.

Mikä on Kickstarter?

Kickstarter on luovien hankkeiden rahoitusalusta. Jokainen projektin perustaja asettaa projektin rahoitustavoitteen ja määräajan. Jos ihmiset pitävät projektista, he voivat luvata rahaa sen toteuttamiseksi. Jos projekti onnistuu saavuttamaan rahoitustavoitteensa, kaikkien tukijoiden luottokortteja veloitetaan märäätyn ajan päättyessä. Palkkioksi ihmiset saavat esimerkiksi tuotteen tai jotain muuta, joka riippuu sijoitetusta summasta.

Sijoitus

Smarthalo 2 -prjektiin sijoittamani summa oli 149 CAD eli kutakuinkin 101 €  (sisältäen toimitus Suomeen) ja vastineeksi sijoituksesta oli luvassa yksi kappale kyseistä laitetta. Tällä hetkellä tuotetta saa tilattua Smarthalon verkkokaupasta hintaan 199$ (+postikulut) eli noin 163€ (+ postikulut).

Aikataulu

Alkuperäinen tavoite tuotteen kehittämiseksi ja toimittamiseksi oli joulukuu 2019. Ihan näin hienosti ei hanke edennyt, vaan teknisten haasteiden vuoksi tuli kehityshankkeessa mutkia matkaan ja sen jälkeen iski vielä myös korona, joka vaikeutti osien saatavuutta Kiinasta.  Lopulta toukokuun puolivälissä 2021 paketti kolahti postiin ja pääsin tutustumaan tuotteeseen. Smarthalo 2 -hankkeen puuhamiehet ja -naiset pitivät kyllä jatkuvaa kommunikaatioyhteyttä yllä, uutiskirjeitä tuli aina muutaman kuukauden välein, josta tiesi miten homma etenee.

Smarthalo -paketti

Smarthalo 2 -paketti sisältää itse laitteen lisäksi varkaudenestokiinnikkeen tankoon, HaloKey -irrotusavaimen, telineestä irrotusavaimen,  kiinnitysavaimen, neljänneskierros adapterin (jolle en keksinyt käyttöä) ja USB -latauskaapelin.

Käyttö

Laitteessa ei ole ON tai OFF nappuloita, vaan se tunnistaa puhelimen (Bluetooth yhteys) kun Smarthalo -sovellus avataan. Kun laitteen läheisyydestä poistuu, laite menee automaattisesti lepotilaan, jonka yhteydessä hälytys aktivoituu (jos asetettu päälle sovelluksessa) ja valot sammuvat. Laitteen etuosassa on kosketuksesta aktivoituva hipaisualue, jolla laitetta kontrolloida, mutta asetuksiin ja navigointiin liittyviä ominaisuuksia säädetään mobiilisovelluksen kautta.

 

Kuvakaappauksia Smarthalo mobiilisovelluksesta:

Navigointi

Laitteen navigaatio on yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista. Syötät halutun osoitteen ja sen jälkeen laite neuvoo tekstein, led -valoin ja äänin joko turn-by-turn tai kompassiohjauksena, riippuen kummin haluaa. Näytöstä näkyy myös metrimäärät tuleviin mutkiin, joten vauhtia pystyy säätämään sen mukaisesti tuleeko kääntyä vai ajaa suoraan. Pyöräkään ei mene hukkaan kaupungilla, vaan viimeksi jätetyn sijainnin voi tarkistaa sovelluksesta käsin.

Valot

Smarthalo 2:ssa on myös valaisin. Valaisimessa on joko jatkuva valo tai vilkkuva riippuen kumpaa haluaa käyttää.  Valon voi asettaa myös syttymään automaattisesti pimeyden saapuessa. En ole ihan varma, että perustuuko tuo hämärätunnistukseen vai auringon laskuaikaan. Luultavasti jälkimmäiseen.

Varashälytin

Liiketunnistimella varustettu Smarthalo 2 tunnistaa tilanteet, jolloin omistaja ei ole Bluetooth yhteyden päässä ja antaa aluksi pyörään kajoavalle kuva/ääni -varoituksen, jonka jälkeen (jos liike jatkuu) pärähtää 100 desibelin hälytys, joka varmasti herättää huomiota.

Fitness

Tässä osiossa laitteen näytöstä pystyy seuraamaan oman matkan etenemistä ja ohjauspintaa koskettamalla pystyy vaihtamaan haluamansa valinnan, jota näytetään. Mobiilisoovelluksen kautta pystyy seuraamaan tarkempia yksilöityjä tietoja matkan suorittamisesta. Matkan tiedot voi myös synkronoida automaattisesti Strava -palveluun. Endomondo -käyttäjänä olisin toivonut tukea myös sille, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä ei vielä ole.

Assistant

Assistant -näkymässä voidaan muokata erilaisia asetuksia ja omia valintojaan. Esimerkisi mitä toimintoja lyhyet ja pitkät kosketukset näyttöyksikköön tekevät tai, että näytetäänkö mm. saapuvat puhelut, tekstiviestit ja Whatsapp -viestit näyössä. Saapuvan puhelun näyttö on kyllä hieno ominaisuus!

Lopuksi

Oliko laite sitten hintansa väärti?

Mielestäni tässä on onnistuttu paketoimaan monta hyvää ominaisuutta yhteen pakettiin, jotka täydentävät tällaisen tekniikasta kiinnostuneen pyöräilijän mielihaluja, joten en ole katunut hetkeäkään laitteen hankintaa. Pelkästään jo varashälyttimen olemassaolo on hyvä ominaisuus, jota arvostan kovasti puhumattakaan helppoudesta seurata omien pyöräretkien kestoa ja niiden nopeutta suoraan näytöstä. 

Turn by turn -navigaatiossa otin äänen kokonaan pois jo ensi reissun aikana – se herätti liikaa kanssakulkijoissa huomiota 🙂 Olisihan sen voinut pienentääkin, mutta en koe sitä tarvitsevani.

Valmistaja on luvannut lisätä uusia ominaisuuksia softapäivitysten muodossa jatkossa, joten mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tuleman pitää.

fiFI