360° kuvia vuokra- ja myyntitoimintaan?

Laadukkaat ja selkeät valokuvat asuntojen vuokrauksessa ja myynnissä ovat oleellinen etu. Hyvät kuvat antavat asiakkaalle käsityksen kohteen tilajaosta, kunnosta ja materiaaleista siten toimivat merkittävänä tietolähteenä osto- tai vuokraupäätöstä tehdessä. Asia korostuu etenkin näin pandemia -aikana, jolloin kohteissa vierailu on rajoitetumpaa ja netissä ostopäätöksen muodostaminen korostuu.

Varsin usein ilmoittajat ovat lisänneet ilmoitukseen vain muutaman mobiililaitteella otetun heikkolaatuisen kuvan, joista on vaikea saada kohteesta tarkempaa käsitystä. Eikä tähän “sorru” pelkästään yksityishenkilöt, vaan esimerkiksi Oulun alueella kiinteistöjä seuratessani olen huomannut joidenkin ammattimaisen välittäjien kuvien laadussa olevan paljon toivomisen varaa. Ehkäpä se kuvaajan käyttö on näissä tapauksissa tuntunut liian kalliilta tai liikaa aikaa vievältä?

Sama pätee myös Airbnb/Booking.com -ilmoituksiin, jotka pääosin ovat yksityisten henkilöiden ylläpitämiä. Valtaosassa kohteita olisi potentiaalia parantaa kohteen kiinnostavuutta panostamalla laadukkaisiin kuviin ja täten  erottautumaan muista kilpailijoista. 

360° kuvien käyttö 

Tutustuessani 360 -kuvien maailmaan tarkemmin  talven aikana havaitsin, että  esimerkiksi Etuovessa on jo aika moni välittäjä alkanut lisäämään Matterportilla otettuja 360 -kuvia myyntiesitteisiin.

Matterport väittää kiinteistöalan ammattilaisille suunnatun kyselyn perusteella seuraavia etuja:

  • 95% ostajista soittavat todennäköisemmin kodeista, joissa on 3D-virtuaalikierrokset
  • 20% kodeista tehdyistä tarjouksista tehtiin ilman henkilökohtaista vierailua
  • 74% myyjistä, jotka käyttävät Matterportia, voittavat enemmän ilmoituksia Matterportin takia
  • 55% kodin ostajista sanoi, että verkkoon siirtyminen oli heidän ensimmäinen askel koti-haussa

360 kuva

360 -kuva on siis 360 asteen näkymä jostain ympäristöstä. Useista 360-kuvista voidaan muodostaa interaktiivisia virtuaalisia kierroksia. Perinteisistä panoraamakuvista nämä 360 -kuvat eroavat siinä, että ne tuovat tarkasteltavaksi koko ympäristön, jossa kamera on ollut. Tällöin katselija pystyy paremmin hahmottamaan tilaa ja siinä olevien tavaroiden (esim. kalusteiden) sijaintia ja sijoittelua.

Käytännössä 360 -kuvat, kuten panoraamatkin, ovat sarja kuvia, jotka on ohjelmallisesti liimattu yhteen. Eri ohjelmistot pystyvät esittämään näitä kuvia niin, että käyttäjä pääsee navigoimaan kuvassa eri suuntiin. 360-panoraamoista löytyy lisätietoa mm. Eetu Järvisen opinnäytetyöstä.

Kuvan ottaminen

Yksinkertaisimmillaan 360 -kuvan ottamiseen riittää älypuhelin, jossa ohjelmisto huolehtii kuvien liittämisestä ja yhtenäisen kuvan muodostamisesta, samalla kun käyttäjä pyörähtää 360 -asteen verran ympäri. Android laitteille löytyy mm. Google Street View -sovellus, jonka lataus ja käyttö on ilmaista.  iPhone/iPad -laitteille löytyy mm. Matterport Capture -ohjelmisto,  jossa tosin ilmainen tili sallii julkaista yhden kuvan kerrallaan.

Alla esimerkki iPad:lla käsivaralla otetusta Matterport kuvasta:

Kuten kuvasta näkyy, Matterportin älypuhelinversio kuvaa pelkästään vaakasuunnassa ja kuvassa on melkoisia parallaksivirheitä (haamukohtia + kuvat eivät kohta).

Google Street View -sovellus sallii myös kuvat yläpuolelta ja alapuolelta. Käsivaralta kuvattuna sama Esimerkkihuone
Tässäkin näkyy selvästi parallaksivirheet, vaikak tämä oli viidestä käsivaralta otetusta yrityksestäni paras. 

Jossain määrin siedettävämmän lopputuloksen sain kuvaamalla pelkästään vaakasuunnassa  tai käyttämällä (Android puhelimen) omaa panoraamakuvausta (siinäkin tuli parallaksivirheitä).

Jalustaa käyttämällä lopputulos olisi oletettavasti parempi, koska keskipiste pysyy paremmin paikallaan ja pystysuuntaisia heittoja ei tulisi.  

camera, samsung, technology

360 kamerat

Kuvien ottamiseen kehitettyjä 360 -kameroita on laajasti tarjolla – mm. Ricoh Theta Z1Matterport 2 tai Leica BLK 360. Näissä on useita hienostuneita ominaisuuksia, kuten Matterportissa pinnanmittaus, GPS sekä kuviin mahdollisuus lisätä mm tageja ja luoda virtuaalikierrokset. Matterportista kiinnostuneille löytyy aiheesta esimerkiksi Elias Särkimäen opinnäytetyö.

Halvimpien kameroiden hinta lähtee yleensä muutamasta satasesta ylöspäin. Edellämainitun Ricohin hinta on n. 900-1000€,  Matterport 2  noin 3 000 – 4 000€ ja Leica lienee jotain 8 000 -10 000€. Kamera pelkästään ei riitä, vaan esim. tuotosten jakamiseen julkisesti tarvitset tilin, josta pitää maksaa kohteiden määrästä riippuen (esim Matterport) satasia tai tuhansia euroja per vuosi. Matterport 2 näyttää olevan erityisesti välittäjien suosiossa, kiinteistökuvaukseen se soveltuukin varsin hyvin.

360 kuvaus järjestelmäkameralla 

Järjestelmäkameralla saa myös laadukkaita 360 -kuvia, vaikkakin tämä on  kohtuu työläs tapa ja vaatii hieman opiskelua, mutta mikäli löytyy kamera, panopää ja laajakulmaobjektiivi, etkä halua ostaa 360 -kameraa, niin kyllä onnistuu.

HDR -kuvaaaminen ei sinällään ole vaatimus, mutta etenkin sisätiloissa varjojen ja kirkkauden vuoksi tämä on suosisteltavaa kuten sisäkuvauksessa yleensäkin. 

Kuvaaminen tapahtuu siten, että järjestelmäkamera asetetaan  laajakulmalinsseineen jalustalle, otetaan täyden pyörähdyksen verran kuvia (linssistä riippuen esim. 30° tai 45° välein) ja lopuksi kuvat yläpuolelta ja alapuolelta. Sisätiloissa kuvatessa nämä viimeiset kuvat eivät mielestäni välttämättä ole ehdoton, koska harva (oletan) tutkii katto- tai tai lattiapintoja. Toki lopputuloksesta tulee siistimpi, mutta usein jätän nämä kuvat ottamatta. Jos haluaa vieläpä erittäin siistin lopptuloksen, jalustan voi siistiä Photoshopilla pois.

Kuvat siirretään tämän jälkeen tietokoneelle, jossa kuvankäsitteluohjelmistossa (esim. Lightroom tai Photoshop) käydään perussäädöt läpi ja mikäli halutaan luoda HDR -kuvat, ne yhdistetään HDR -kuviksi.

Sen jälkeen alkaa varsinainen kuvien ohjelmallinen yhdistäminen 360 -kuvaksi. Olen itse käyttänyt ja vertaillut kahta eri ohjelmistoa:

Hugin ensimmäisenä oli se, jolla lähdin liikkeelle. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy lukuisa määrä videoita ja ohjeita, joiden perustella kuvien luontiprosessi ja editointi tuli tutuksi. Helppokäyttöisyydessään ja nopeudessa Hugin ei kuitenkaan vedä vertoja PTGUI:lle ja usein kuvistani tuli hieman “lättänöitä”, enkä keksinyt miksi, joten luovuin siitä sitten kokonaan, mutta kyllä tällä kuvat luotua saa.

PTGUI on  helppokäyttöisyydessään, nopeudessaan ja ominaisuuksiltaan itselleni sopivampi. Sen kokeiluversiolla pääsee kyllä kokeilemaan kuvien tekoa ilmaiseksi, mutta koeversio leimaa kuvat täyteen leimoja, joista ei pääse eroon muuten kuin ostamalla lisenssi. PTGUI tarjoaa kahta eri vaihtoehtoa: PTGui ja PTGui Pro

Aikani harkittuani, päädyin itse lopulta hankkimaan tuon PTGui Pro -version ja olen ollut siihen tyytyväinen.

Kuvien esittäminen

Seuraavaksi on pohdittava, että missä nyt luotua 360 -kuvaa aikoo jakaa ja esittää.  

Lyhytaikaisen vuokraustoiminnan portaalit eivät näytä tukevan 360 -kuvien käyttöä (tai en ole ainakaan löytänyt tietoa), eivätkä oikein salli ulkopuolisten linkkien käyttöä. Booking.comissa on ollut 360 -asteen kuvien lisääminen mahdollista, mutta palvelu ei toimi luotettavasti. En esimerkiksi itse ole saanut ladattua yhtään kuvaa, vaikka olen kokeillut eri resoluutioilla ja pakkaussuhteella. Tein tästä selvityspyynnön, mutta asian selvittely on kesken.

20.4.2021 päivitys: Sain lopultakin keksittyä miten 360 -asteen panoramakuvia saadaan lisättyä Booking.comiin. Palvelun tuki yritti kyllä auttaa, mutta ohjeet olivat mitä sattuu. Omalla salapoliisityöllä pääsin jäljille ja ratkaistua asian 🙂

Tori.fi:ssä voidaan lisätä linkkejä 360 -kuvien palveluihin, tosin hyperlinkkejä ei sekään mahdollista yksityisasiakkaalle (tai en ole ainakaan keksinyt miten).

Jos ulkopuolisten linkkien käyttö on mahdollista tai omistaa omat nettisivut,  voi 360 kuvat kätevästi linkittää sellaiseen palveluun, joka tarjoaa kuvien hostaukseen liittyvät palvelut. Olen itse lisännyt 360 -kuvia Tuparentin nettisivuille ja pyrin ohjaamaan asiakkaani sinne, jotta näkevät niitä siellä.

Ilmaisista hostauspalveluista olen käyttänyt sekä Momento360a ja Kuulaa. Näistä etenkin jälkimmäisellä pystyy myös ilmaistilillä tekemään virtuaalikierroksia, tageja ja käsittelemään kuvia monipuolisesti. Momentolle löytyy myös plugini WordPressille.

Alla esimerkki Kuulan palvelussa, johon lisäsin myös yrityksen tunnuksen lattiaan. Kuvaan ei ole otettu katto- eikä lattiakuvaa.

Alla esimerkki Momento360 -palvelussa olevasta kuvasta. Momento ei ole monipuolisuudessaan niin hyvä kuin Kuula.

 

Alla ulkokuva Kuulan palvelussa. Kuvaan saa halutessaan eri filttereitä, zoomia ja rotatointia voi muuttaa yms. tai vaikka asettaa automaattisen pyörittämisen, kuten tässä.

Lopuksi

Yhteenvetona todettakoon, että laadukkaiden 360 -kuvien ottamiseen ei tarvita tuhansien eurojen 360 -kameroita. Järjestelmäkamera objektiiveineen, sopiva ohjelmisto ja jonkun verran vaivannäköä riittää.

Toki kyllähän se Matterport 2 allekirjoittanutta houkuttelisi ja sellaisen voisi hankkia, mikäli tilaustöitä olisi riittävästi.

Mitä mieltä olet 360 -kuvista? Jäikö joku asia vaivaamaan tai tarvitsetko apua? Ota yhteyttä:  [email protected]

en_USEN